social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

مدیرکل

بيشتر

چهارشنبه1402/11/11

14:15:2

57

طبق آمار مرکز افکارسنجی؛

افزایش اعتماد عمومی نسبت به عملکرد و فعالیت های سازمان ملی استاندارد ایران

سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (جهاد دانشگاهی)، طرح «پیمایش ملّی سنجش میزان اعتماد عمومی و بهبود نگرش مردم نسبت به نشان ملّی استاندارد ایران» را به صورت حضوری در سراسر کشور به مرحلۀ اجراء گذاشت که تحلیل نتایج حاصل از آن، بازتابی قابل اعتماد از عملکرد و فعّالیت‌های دو سال متوالیِ سازمان ملّی استاندارد ایران در دولت مردمی را نشان می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران؛ در نمونۀ آماری 121/12 نفری این نظرسنجی که 25.4 درصد آن در نقاط روستایی و 74.6 درصد در مناطق شهری اجراء شده است، 50.6 درصد مرد و 49.4 درصد زن بوده‌اند. میانگین سنّی گروه نمونه حدود 38 سال و 31.9 درصد نمونه، دارای تحصیلات دانشگاهی و سایر افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بوده¬اند
طبق یافته‌های این نظرسنجی، 73.8 مردم ایران نشان ملّی استاندارد ایران را کاملاً می‌شناسند و اطّلاع دارند که این نشان، متعلّق به سازمان ملّی استاندارد ایران است. 62 درصد افراد با دیدن این نشان، از «ایمن بودن کالا» اطمینان حاصل می‌کنند.
برهمین اساس؛ حدود 63 درصد از افرادِ آشنا با نشان ملّی استاندارد ایران، با دیدن این نشان بر روی کالاها، نسبت به «سلامت کالا» اطمینان بالایی پیدا می‌کنند. بطوریکه درخصوص لوازم برقی و گازسوز، حدود 62 درصد اظهار نموده‌اند که نشان ملّی استاندارد ایران درج‌شده بر روی کالاهای گازی و الکترونیکی، به آنها نسبت به «مصرف بهینۀ انرژی کالا» اطمینان خاطر می‌دهد.
در این نظرسنجی 53.7 درصد از گروه نمونه، هنگام خرید به نشان ملّی استاندارد ایران بر روی کالاها «کاملاً» توجّه می‌کنند.
 22.2 درصد از گروه نمونه توجّه «کم» ؛ 12.3 درصد از گروه نمونه هنگام خرید، تا «حدودی» به درج نشان برروی کالاها توجّه می‌کنند و 11.6 درصد از گروه نمونه «اصلاً» به نشان ملّی استاندارد ایران بر روی کالا‌ها توجّهی ندارند.
در بخشی دیگر از این نظرسنجی، توجه به درج نشان ملی استاندارد ایران در برخی از کالاهای مصرفی مطرح شده است و طبق آمار 60.1 درصد از گروه نمونه هنگام خرید مواد غذایی؛ 57.6 درصد از گروه نمونه به هنگام خرید لوازم خانگی و الکترونیکی و 39.4 درصد از گروه نمونه به هنگام خرید لوازم بهداشتی به نشان ملّی استاندارد ایران درج‌شده بر روی محصول توجّه می‌کنند.
هدف اصلی از اجرای این طرح که در مهرماه سال جاری انجام شد؛ آسیب‌شناسی عملکرد این سازمان و ارائۀ راهکارهای اصلاحی و بهبود فوری فرایندها عنوان شده بطوریکه نتایج حاصل مبنای بازنگری های در راهبردها و سیاست ها قرار می گیرد.